Å printe er ikke bare bare

Prosessen fra å se et motiv, selve fotograferingen og til det ferdige bilde inneholder mange steg. Det ferdige bilde kan enten vises digitalt på en skjerm eller bli printet ut.

I lang tid var jeg ganske fornøyd med det digitale bilde på skjerm og en digital etterbehandling. Etterhvert fikk jeg mer behov for å printe utvalgte bilder, kjenne på papiret, henge de på veggen, gi bort eller selge. Å sende til et laboratorium har ført til mange frustrasjoner og jeg bestemte meg for å lære å printe bilder selv. Jeg kjøpte meg en A2 printer og husker godt den følelsen og tilfredsheten da det første bilde kom ut av printeren. Det er noe helt annet enn å se et bilde på skjermen. Å ha et bilde i hånden og å se strukturen og fargen av papiret og blekket fullfører fotograferingsprosessen og gir meg en dyp tilfredshet.

Det er slett ikke lett å få et bra resultat. Så jeg deltok på printworkshopen med Morten Løberg og Per Arnfinn Persen for å lære meg grunnlagene for å kunne printe ut et bilde som jeg vil ha det.

For å nå dette målet er det ikke bare å lære det tekniske, nemlig å forberede et bilde til print og velge de riktige innstillingene på datamaskin og printeren. Nei, det er minst like viktig å velge det riktige papiret som passer til bilde. Det er en stor mengde ulike papirtyper på markedet og valget er vanskelig hvis man ikke har kunnskap til noen få grunnleggende egenskaper til papirene. I det følgende vil jeg bruke noen av mine bilde som eksempler for valg av papir.

Det første bilde er min “engel”, abstrakt, poetisk og med varme toner fra den nedgående sola. Papir til print måtte bli et papir med ru overflate og en lett gulaktig grunntone. Et hvit og/eller halvblankt eller blankt papir hadde ikke passet sammen med stemningen i bilde.

 

“Palmen i storm” på Santa Catalina i California er et bilde med sterke kontraster og mye energi. For det ene er det kontrast mellom lyse og helt mørke toner. For det andre ligger det også kontrast i selve palmen, et uttrykk for sol og varme, og den høye øydeleggende sjøspruten fra stormen. Her falt papirvalget på et halvblankt baryttpapir med en helt hvit grunntone. Baryttpapir er et bomullspapir og etterligner papirer som blir brukt til framkalling i mørkerom.

 

Dette vinterbilde med helt hvite flater passer til et papir med helt hvit grunntone. Bildet passer fint til et halvblankt papir, men ville også passe til et matt papir. 

 

Mitt nordlysbilde har sterke farger, men har samtidig en poetisk grunnstemning. Jeg antar at et helt hvit papir ville få best frem de klare kalde fargetoner. Om bilde virker best på halvblank eller matt papir står ut å prøve. Et matt  papir kan få godt fram de mørke sterke fargene, mens et halvblankt papir kan gi noen refleksjoner som tar bort noe av dybden i fargene. 

Nå er det jo slik at jeg ikke kan kjøpe meg et helt lager med de ulike papirtypene som virker interessant for meg. Men det er mulig å bestille prøvepakker fra ulike papirprodusenter for å teste ut. Og det har jeg gjort og venter på posten.

Mens jeg venter, vil jeg gjøre oppmerksom på workshopen med tema «kreativ fotografering» i mars. Vi vil i hovedsak jobbe med selve fotograferingsprosessen. Det begynner i hodet på den enkelte. Først å legge merke til motivet og deretter å velge ut en metode til å fotografere slik at vi få det uttrykket som vi ønsker. Vi vil i hovedsak bruke kamera (ikke etterbehandlingsprogram) til å skape bilde. Mens vi diskuterer deltakernes utvalgte bilder vil vi også komme inn på printing og valg av riktig printmedium. Mer informasjon om workshopen her: antjefoto.no/kreativ-fotografering/

 

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published. Subscribe to this comment feed via RSS