Lær å ta bedre bilder før sommerferien

Grunnkurs 10.06.17

Fotografering handler mest om å se, fange inn store og små øyeblikk, stemninger og ha det kjekt med kamera. For å ta de gode bildene er det nyttig å ha litt kunnskap, både om kameraets innstillinger og om bildekomposisjoner.
På lørdag, 10.06.17, fra kl. 10 – 17 har du mulighet å lære det grunnleggende for å kunne ta de bildene du ønsker å ta. Det vil være både teori og praktisk utprøving.
Les mer her: http://antjefoto.no/1893-2/
Påmelding og kontakt: antje.meier@volda.frisurf.no eller mobil: 45851487

Den unike workshopen på bre i Jostedalen holdes 28. – 30.7. og kan være andre steget etter grunnkurset.

Men du kan også delta uten å ha gått på grunnkurset.
Se info her: http://antjefoto.no/fotografering-pa-bre/
Påmelding og kontakt: antje.meier@volda.frisurf.no eller mobil: 45851487

Divine

At my holidays in Crete and Santorini I had some experiences which I will name “divine”, very special and great moments. In this blogpost I will make a small collection of these moments.

At Santorini we met an iconic view, seen and photographed of many tourists, every single day during the year. Nevertheless, the blue light after sunset was amazing. When we met a musician who was playing his saxophone, just for me at my birthday, it was one of the moments in life I will never forget.

The underwater world around Crete has many caves and tunnels. At one of my dives we were swimming through a formation called “Cathedral”. When we dived out again I understood why. It was like swimming into a really Cathedral, a sacred feeling.

The following picture gave me some associations of a churchwindow. Actually it is a broken window of a car. Sometimes, when seeing something, its good to forget the (ugly) surroundings and only fokus at a (beautiful) detail.

The last picture documents a moment when a monk was ringing the bells, before the ceremony was starting in the monastery.

Enjoy!

 

Kvinneparken

Last weekend I visited the sculpture park “Kvinneparken” in Oslo and tried to find some sensual spirit out there. I found a great variety of sculptures and between some vulgar and some just beautiful figures there was a lot of sensuality. In the eveninglight it was a magic feeling to just enjoy and study the figures, let thoughts flow and take some pictures.

Enjoy!

New menu “Photographers”

As a photographer I always try to find my own way to express what I am seeing, my thoughts and feelings. I want to do photography that I like and that comes from the  inside of my heart.

At the same time there are a lot of photographers and artists who has inspired me and opened my eyes for new ways of seeing and photographing. I have got a lot of inspiration through books, workshops and exchange with other photographers. Now I would like to share some of these names and websites (klick on the name).

Have a look at my new menu “Photographers”.

Do you like to share the name of a photographer who inspired you, feel free to comment in the comment-field.

 

Kreativ fotografering – noen tanker

Å skape kreative bilder ved å bruke kameraet som verktøy har for meg vært en læringsprosess over flere år og jeg føler at jeg er fortsatt har veldig mye å lære. Jeg har tenkt mye og lest mye om hva det egentlig betyr å være kreativ og å skape kreative bilder.

„Å male med lys“, det er det som ordet «fotografering» egentlig betyr. Og her befinner jeg meg i godt selskap med impresjonistene av det forrige århundre. For dem var det viktigere å formidle lyset og stemninger enn å skape en nøyaktig avbildning av motivet. Men, til tross for at fotografi ut i fra ordets betydning tillater abstrakte og stemningsfulle bilder har fotografi helt fra starten av vært mer en avbildning av virkeligheten, en dokumentasjon, f.eks. av en person, en familie eller en by. Etter min mening finnes det ikke noe «objektiv» fotografi. Et eksempel er når jeg er på fototur med en venn og fotograferer det samme motivet. Likevel kommer vi hjem med helt forskjellige bilder. Vi ser ulike elementer av motivet og bruker ulike innstillinger i kameraet. Fotografi er etter min oppfatning i høyeste grad avhengig av personligheten og erfaringen til fotografen og hans/hennes tolkning av virkeligheten.

Ut i fra disse tanker tar jeg meg friheten til å tolke virkeligheten på min egen måte. Virkeligheten betyr da ikke bare å se motivet, men også å kjenne på stemningen, mine tanker og assosiasjoner. Kreativitet er for meg å høre på min intuisjon og følelser. Da blir reglene, f.eks. komposisjonsreglene, mindre viktig. Alt er lov: hovedinteressepunktet kan ligge i midten eller på kanten og det er også mulig å skape et bilde helt uten et skarpt fokuspunkt. Jeg kan bevege kameraet, skape et bilde av flere eksponeringer eller fra en uvant vinkel. Det er utallige muligheter!

Av og til ser jeg i hovedsak farger eller linjer, former, struktur eller lys og skygge, ikke lenger landskapet eller personene. Om fjellet jeg ser heter Rotsethornet (min bygd’s husfjell) eller Storhornet spiller da ingen rolle mer.

Å se og observere nøye er ofte starten på min kreativ fotografering. Dukker det opp et interessant motiv studerer jeg det grundig og begynner etterhvert å få en visjon av et mulig ferdig bilde. Deretter tenker jeg over hvilke teknikker og kamerainnstillinger jeg trenger for å kunne skape dette bildet.

Noen eksempler her:

En annen mulighet til en kreativ prosess kan være helt motsatt: Jeg får en ide i tankene, en visjon av et ferdig bilde eller en serie av bilder. Et eksempel er en serie med selfibilder som jeg tok på en strand (se bildene under). Iden min var å lage en serie som uttrykte min lengsel til havet, det vide landskapet og friheten. Mye planlegging og en reise måtte til før jeg kunne begynne med selve fotograferingen. Disse bilder er ikke mindre kreative enn bildene som ble til spontant og uten planlegging.

Det er bare noen tanker og få eksempler. I min workshop og i foredraget om kreativ fotografering blir disse tanker grundig behandlet og også mine kreative kamerateknikker forklart. Ta gjerne kontakt om du eller din fotoklubb er interessert. E-post antje.meier@volda.frisurf.no eller mobil tlf. 45851487.

Svalbard i februar

Jeg var så heldig at jeg fikk oppleve noen dager på Svalbard i begynnelsen av februar. Det som er typisk der for meg er fjellene med sin særpregede struktur og gjentakende mønster. På vinteren når snøen dekker store deler av fjellene trer mønstrene enda tydeligere fram enn på sommeren. Kontrastene blir sterke mellom snø og kullsvarte stein, godt egnet til svart hvit fotografering. På en gråværsdag glir overgangene fra himmelen til de hvite snøkledde delene av fjellene inn i hverandre og understreker de nesten abstrakte mønstrene av fjellformasjonene.

Svalbard i februar byr på stadig skiftende lys, farger og stemninger. Sola er fortsatt ikke kommet over horisonten, men for hver dag blir himmelen lysere, fargene skifter fra grå til rosa, lilla og blått. Månen bidrar med sitt lys og skaper magiske stemninger på de snøkledde fjellene.

Første gangen jeg var på Svalbard «oppdaget» jeg Soleietoppen, et kjegleformet fjell i Bolterdalen, med den særpregene toppen og et poetisk navn. Fjellet tiltrekker meg hver gang jeg er på Svalbard og jeg bruker god tid på å ta ulike typer bilder av dette motivet.

På sommeren kan man gå på en bre og kan se inni sprekker og hull, men på vinteren er isen så stabil at man kan gå inn i isgrotter som danner seg under breen. På mine turer til Svalbard har jeg vært i tre ulike isgrotter og alle var svært ulike. Veien til grottene kan være lang, men belønningen er stor når man først er kommet frem og våger seg inn i grotten. Inngangen kan bare være et lite hull i bakken og det kostet meg litt mot og tillitt til guiden for å gå inn. Men så fantastisk da jeg sto inni og så alle de fascinerende istagger og formasjoner.

Kreativ fotografering – Noen ord og bilder etter workshopen

I går møtte 6 engasjerte fotografer på min workshop i Volda der “Kreativ fotografering” var tema. Vi hadde en hel lang dag til rådighet og kunne bruke tid til å dykke dypt inn i  spørsmål og tanker rundt for eksempel “å se” et motiv, om fotografering avbilder virkeligheten, hva vi mener med ordet “kreativitet” og “kreativ fotografering”. Bare for å drøfte disse spørsmålene kunne vi hatt brukt hele dagen. Men deltakerne var også kommet for å lære noe praktisk. Ulike måter å ta kreative bilder på, både med og uten spesielle kamerateknikker ble presentert og utprøvd. Dagen ble altfor kort til at alle nye teknikker kunne prøves. Likevel viste bildeanalysen på slutten mange spennende bilder og jeg vil gjerne dele noen bilder fra deltakerne  her. Det blir spennende å følge med på “studentenes” utvikling framover!

Å ha gode og dype fotosamtaler og fotografering en hel lang dag, med gamle og nye fotovenner, var berikende, både for deltakerne og for meg som kursholder.

Noen av deltakernes bilder:

 

Kamerabevegelser i vinterlys

Nå i midten av januar blir dagene litt lenger og lyset forandrer seg. Nysnø på bakken og oppholdsvær med skiftning av skyer og klar himmel gir stadig skiftende farger og stemninger på himmelen. På gårsdagens skitur ble det mange bilder av svært varierende motiver.

I dette blogginnlegget vil jeg bare vise en liten serie av bilder fra samme situasjonen, alle tatt direkte i kameraet, med ulike typer bevegelser. Det første bildet er en dokumentasjon av landskapet, mens de andre bildene er ulike tolkninger av lyset og stemningen.

Å ta slike bilder er ikke vanskelig, men man må vite hvordan man skal stille inn og beveger kameraet. Det vil jeg gjerne vise deg på min workshop som vil finne sted 28.1.17 i Volda. Se mer informasjon her: http://antjefoto.no/kreativ-fotografering/ eller tar kontakt på mail: antje.meier@volda.frisurf.no eller mobil: 45851487. Velkommen!

Deretter er det bare å øve og øve!  Lykke til! 🙂

My project “Tide of unclear longing”

Thoughts about the process of my foto-project of the last weeks

Questions about the character of nature photography and the role a human being can play in nature photography has been in my mind for a long time. Some people think a person should not be visible, others use a person as a tiny element of composition. Photographers, like for example Sebastião Salgado  used people as an important element in his compositions. Structures of nature can have a strong relationship to the humans, almost like a unit (klick for example ).

I feel a strong relationship to the sea and the ever changing tide. So, I put two things together, my interest in photographing motion and my relationship to the sea and challenged myself to do a special kind of selfies photography. I didn’t want to do it with a selfie-stick, but with my camera and tripod, at a special beach with a wide horizon and the feeling of infinity and freedom.

When I visited a Jazz concert by Yuri Honning Acoustic Quartet and listened to the piece “Desire”, the decision for the music to accompany my motions was made.

I was not quite sure how I could manage to do the kind of pictures that I had in mind. Therefore, I did some test pictures at home, dancing in front of a white wall, with black clothes …. and was really surprized. I liked what I saw and could continue with my planning for the outdoor project.

My boyfriend worked with the preparations for the sound. Since there would be a lot of sounds from the sea it was a real challenge. Without the music it would be difficult for me to express my thoughts of longing in the movements.

Finally, I was ready to start the project and began the long journey to my beach of “unclear longing”, with plane, train, ferry and bus,

The next day after arriving it was a cold, partly cloudy November day with perfect light and falling tide in the morning. This would give a lot of nice wet space and lines at the beach, good composition elements. Of course, there is no status quo at the sea. The view is changing all the time.

I set up my tripod and searched for a good frame, composition and light and chose the settings in my camera.

Then the shooting could begin. Out of my warm clothes …. just wearing black thin clothes and black neoprene shoes … it was cold, but I did not feel it during the dancing and shooting.

I used my remote control and the continues mode. Then found the position at the beach and danced to the music. No picture could be planned in detail. After I started the camera it was a really intuitive process.

On the one hand, the shooting was well prepared, on the other hand the shooting itself had to go by its own since I was in motion all the time and did not know when the moment of exposure was. Really exciting!

Afterwards I had really many pictures. It was a difficult decision to select some of them for a series I wanted to send to a competition.

I have to thank good photo friends for their reflecting thoughts and advices!

You can see the final series: klick here.