Kreativ fotografering – noen tanker

Å skape kreative bilder ved å bruke kameraet som verktøy har for meg vært en læringsprosess over flere år og jeg føler at jeg er fortsatt har veldig mye å lære. Jeg har tenkt mye og lest mye om hva det egentlig betyr å være kreativ og å skape kreative bilder.

„Å male med lys“, det er det som ordet «fotografering» egentlig betyr. Og her befinner jeg meg i godt selskap med impresjonistene av det forrige århundre. For dem var det viktigere å formidle lyset og stemninger enn å skape en nøyaktig avbildning av motivet. Men, til tross for at fotografi ut i fra ordets betydning tillater abstrakte og stemningsfulle bilder har fotografi helt fra starten av vært mer en avbildning av virkeligheten, en dokumentasjon, f.eks. av en person, en familie eller en by. Etter min mening finnes det ikke noe «objektiv» fotografi. Et eksempel er når jeg er på fototur med en venn og fotograferer det samme motivet. Likevel kommer vi hjem med helt forskjellige bilder. Vi ser ulike elementer av motivet og bruker ulike innstillinger i kameraet. Fotografi er etter min oppfatning i høyeste grad avhengig av personligheten og erfaringen til fotografen og hans/hennes tolkning av virkeligheten.

Ut i fra disse tanker tar jeg meg friheten til å tolke virkeligheten på min egen måte. Virkeligheten betyr da ikke bare å se motivet, men også å kjenne på stemningen, mine tanker og assosiasjoner. Kreativitet er for meg å høre på min intuisjon og følelser. Da blir reglene, f.eks. komposisjonsreglene, mindre viktig. Alt er lov: hovedinteressepunktet kan ligge i midten eller på kanten og det er også mulig å skape et bilde helt uten et skarpt fokuspunkt. Jeg kan bevege kameraet, skape et bilde av flere eksponeringer eller fra en uvant vinkel. Det er utallige muligheter!

Av og til ser jeg i hovedsak farger eller linjer, former, struktur eller lys og skygge, ikke lenger landskapet eller personene. Om fjellet jeg ser heter Rotsethornet (min bygd’s husfjell) eller Storhornet spiller da ingen rolle mer.

Å se og observere nøye er ofte starten på min kreativ fotografering. Dukker det opp et interessant motiv studerer jeg det grundig og begynner etterhvert å få en visjon av et mulig ferdig bilde. Deretter tenker jeg over hvilke teknikker og kamerainnstillinger jeg trenger for å kunne skape dette bildet.

Noen eksempler her:

En annen mulighet til en kreativ prosess kan være helt motsatt: Jeg får en ide i tankene, en visjon av et ferdig bilde eller en serie av bilder. Et eksempel er en serie med selfibilder som jeg tok på en strand (se bildene under). Iden min var å lage en serie som uttrykte min lengsel til havet, det vide landskapet og friheten. Mye planlegging og en reise måtte til før jeg kunne begynne med selve fotograferingen. Disse bilder er ikke mindre kreative enn bildene som ble til spontant og uten planlegging.

Det er bare noen tanker og få eksempler. I min workshop og i foredraget om kreativ fotografering blir disse tanker grundig behandlet og også mine kreative kamerateknikker forklart. Ta gjerne kontakt om du eller din fotoklubb er interessert. E-post antje.meier@volda.frisurf.no eller mobil tlf. 45851487.

Svalbard i februar

Jeg var så heldig at jeg fikk oppleve noen dager på Svalbard i begynnelsen av februar. Det som er typisk der for meg er fjellene med sin særpregede struktur og gjentakende mønster. På vinteren når snøen dekker store deler av fjellene trer mønstrene enda tydeligere fram enn på sommeren. Kontrastene blir sterke mellom snø og kullsvarte stein, godt egnet til svart hvit fotografering. På en gråværsdag glir overgangene fra himmelen til de hvite snøkledde delene av fjellene inn i hverandre og understreker de nesten abstrakte mønstrene av fjellformasjonene.

Svalbard i februar byr på stadig skiftende lys, farger og stemninger. Sola er fortsatt ikke kommet over horisonten, men for hver dag blir himmelen lysere, fargene skifter fra grå til rosa, lilla og blått. Månen bidrar med sitt lys og skaper magiske stemninger på de snøkledde fjellene.

Første gangen jeg var på Svalbard «oppdaget» jeg Soleietoppen, et kjegleformet fjell i Bolterdalen, med den særpregene toppen og et poetisk navn. Fjellet tiltrekker meg hver gang jeg er på Svalbard og jeg bruker god tid på å ta ulike typer bilder av dette motivet.

På sommeren kan man gå på en bre og kan se inni sprekker og hull, men på vinteren er isen så stabil at man kan gå inn i isgrotter som danner seg under breen. På mine turer til Svalbard har jeg vært i tre ulike isgrotter og alle var svært ulike. Veien til grottene kan være lang, men belønningen er stor når man først er kommet frem og våger seg inn i grotten. Inngangen kan bare være et lite hull i bakken og det kostet meg litt mot og tillitt til guiden for å gå inn. Men så fantastisk da jeg sto inni og så alle de fascinerende istagger og formasjoner.

Kreativ fotografering – Noen ord og bilder etter workshopen

I går møtte 6 engasjerte fotografer på min workshop i Volda der “Kreativ fotografering” var tema. Vi hadde en hel lang dag til rådighet og kunne bruke tid til å dykke dypt inn i  spørsmål og tanker rundt for eksempel “å se” et motiv, om fotografering avbilder virkeligheten, hva vi mener med ordet “kreativitet” og “kreativ fotografering”. Bare for å drøfte disse spørsmålene kunne vi hatt brukt hele dagen. Men deltakerne var også kommet for å lære noe praktisk. Ulike måter å ta kreative bilder på, både med og uten spesielle kamerateknikker ble presentert og utprøvd. Dagen ble altfor kort til at alle nye teknikker kunne prøves. Likevel viste bildeanalysen på slutten mange spennende bilder og jeg vil gjerne dele noen bilder fra deltakerne  her. Det blir spennende å følge med på “studentenes” utvikling framover!

Å ha gode og dype fotosamtaler og fotografering en hel lang dag, med gamle og nye fotovenner, var berikende, både for deltakerne og for meg som kursholder.

Noen av deltakernes bilder:

 

Kamerabevegelser i vinterlys

Nå i midten av januar blir dagene litt lenger og lyset forandrer seg. Nysnø på bakken og oppholdsvær med skiftning av skyer og klar himmel gir stadig skiftende farger og stemninger på himmelen. På gårsdagens skitur ble det mange bilder av svært varierende motiver.

I dette blogginnlegget vil jeg bare vise en liten serie av bilder fra samme situasjonen, alle tatt direkte i kameraet, med ulike typer bevegelser. Det første bildet er en dokumentasjon av landskapet, mens de andre bildene er ulike tolkninger av lyset og stemningen.

Å ta slike bilder er ikke vanskelig, men man må vite hvordan man skal stille inn og beveger kameraet. Det vil jeg gjerne vise deg på min workshop som vil finne sted 28.1.17 i Volda. Se mer informasjon her: http://antjefoto.no/kreativ-fotografering/ eller tar kontakt på mail: antje.meier@volda.frisurf.no eller mobil: 45851487. Velkommen!

Deretter er det bare å øve og øve!  Lykke til! 🙂

My project “Tide of unclear longing”

Thoughts about the process of my foto-project of the last weeks

Questions about the character of nature photography and the role a human being can play in nature photography has been in my mind for a long time. Some people think a person should not be visible, others use a person as a tiny element of composition. Photographers, like for example Sebastião Salgado  used people as an important element in his compositions. Structures of nature can have a strong relationship to the humans, almost like a unit (klick for example ).

I feel a strong relationship to the sea and the ever changing tide. So, I put two things together, my interest in photographing motion and my relationship to the sea and challenged myself to do a special kind of selfies photography. I didn’t want to do it with a selfie-stick, but with my camera and tripod, at a special beach with a wide horizon and the feeling of infinity and freedom.

When I visited a Jazz concert by Yuri Honning Acoustic Quartet and listened to the piece “Desire”, the decision for the music to accompany my motions was made.

I was not quite sure how I could manage to do the kind of pictures that I had in mind. Therefore, I did some test pictures at home, dancing in front of a white wall, with black clothes …. and was really surprized. I liked what I saw and could continue with my planning for the outdoor project.

My boyfriend worked with the preparations for the sound. Since there would be a lot of sounds from the sea it was a real challenge. Without the music it would be difficult for me to express my thoughts of longing in the movements.

Finally, I was ready to start the project and began the long journey to my beach of “unclear longing”, with plane, train, ferry and bus,

The next day after arriving it was a cold, partly cloudy November day with perfect light and falling tide in the morning. This would give a lot of nice wet space and lines at the beach, good composition elements. Of course, there is no status quo at the sea. The view is changing all the time.

I set up my tripod and searched for a good frame, composition and light and chose the settings in my camera.

Then the shooting could begin. Out of my warm clothes …. just wearing black thin clothes and black neoprene shoes … it was cold, but I did not feel it during the dancing and shooting.

I used my remote control and the continues mode. Then found the position at the beach and danced to the music. No picture could be planned in detail. After I started the camera it was a really intuitive process.

On the one hand, the shooting was well prepared, on the other hand the shooting itself had to go by its own since I was in motion all the time and did not know when the moment of exposure was. Really exciting!

Afterwards I had really many pictures. It was a difficult decision to select some of them for a series I wanted to send to a competition.

I have to thank good photo friends for their reflecting thoughts and advices!

You can see the final series: klick here.

 

New creative filter

Rainy weather, dark December evening, only some streetlights and me out for a walk in raincoat and wearing my glasses. If you do wear glasses as well you know that this is not very nice in rainy weather. As soon as the raindrops fill the glasses I cannot see very well. Contact lenses can be the right choice.

But today I was really excited when I found that I could use my glasses as a creative filter in front of my waterproof camera.

Here are some examples:

When I compared the picture at my camera-screen with the picture I see when looking through my glasses it was quite different. My eye’s picture was even more fascinating than the one in the camera. Many filigree pattern and figures, changing all the time. Unfortunately, I cannot share this picture, but I can recommend to try it by your own. Lucky the ones who have to wear glasses! If you don’t wear glasses, maybe you can borough some.

If you would like to learn more about creative photography you are welcome to join my workshop in January, 28 th. See more information here: http://antjefoto.no/kreativ-fotografering/

 

“Peace in Northern Ireland”

As my colleages and me visited Belfast, the capital of Northern Ireland, last week there were many motives that catched my eye. However, there was something that appeared almost at every corner and gave me a strong impression. There were wallpaintings, murals, everywhere, almost at every house and at one side of the “Piece Wall” that divided the city in the period of conflicts. The guide told us that they have had peace since 18 years. But why do they have ports which still are closed every evening at 10pm?

Words at the wall are talking about hope for trust and piece, but many pictures are showing the opposite: aggresjon, mistrust, fight, conflict and rage. To walk in the city of Belfast made me feel thoughtful and a kind of anxious. Is there still a big potential for violence? I am not sure.

Antje_Meier_Belfast_Piecewall_port

The people of Belfast we met were really friendly and warm and gave me a different impression than many of the murals. I can recommend all to travel to Belfast to meet the people and have a look at all the fascinating wall paintings that tells a story with many different feelings, a story of the irish history and political struggle and a story of hope for a better future.

Curves

In naturephotography I often focus on lines and curves, the same as in my daytime work where I am teaching about lines and curves in mathematics. However, also in architecture there are not only straight lines and square angles. Buildings and bridges with curved shapes are very attracting and interesting for me and this weekend I was looking for curved lines at a special bridge. I visited the “Atlanterhavsveien”, et system of several bridges crossing little isles and skerries at the westcoast of Norway.

Especially one bridge has a curve like shape. Nearby the bridge there is a footpath which is formed without strict lines. Curves everywhere!

Enjoy!

Montblanc

Today I present a series of pictures which were taken in Hamburg. In evening I walked through the city and this shopwindow of the company “montblanc” catched my eye. It looked like ink running through the window, creating pattern and figures, new and new ones all the time. It looked like there was ink flowing and it was really fascinating! I just stood there in front of this show and had to take pictures for quite a long time. It was amazing!

Enjoy!