Kan et kamera fange det som øyet mitt ser?

Det er første pinsedag og det regner. Jeg ser ut av vinduet. Det er regndråper som renner ned vinduet og et stykke unna ser jeg en rød låve.  Øyne mine oppfatter hele bilde som skarp.

Men hvordan kan vi forklare det?

Et kamera som på mange områder virker likedan som et øye kan enten fokusere på vinduet eller på huset, ikke på begge objekt samtidig. Bildene nedenfor er eksempel på det.

Fokus på vindu, f.4

Fokus på vindu, f.4

Fokus på huset, f.4

Fokus på huset, f.4

Hva skjer i øyne når vi fokuserer på et objekt?

Vi har en muskel rundt øyelinsen som gjør at linsen forandrer formen.  Når linsen blir tykkere forflyttes brennpunktet, nemlig fokuspunktet, nærmere. Vi ser et nært objekt skarp. Slapper muskelen av blir linsen flatere og fokuspunktet flyttes lenger bort. Vi ser et fjernt objekt skarp. Dette kan skje så fort at vi ikke legger merke til fokusforandringen. Hjernen «syr» sammen de ulike bildene. Det er nesten som i fokusstakking som vi kan gjøre i bildebehandlingsprogram.

Men hvis jeg bevisst fokuserer bare på vinduet ser jeg huset uskarp og det samme omvendt. Prøv gjerne ut. Det er altså akkurat det samme som i kamera, bare at hjernen overstyrer øyets fysiologi.

En annen forklaring for at øye ser et helt skarp bilde kan være at blenderåpningen i øye (pupillestørrelsen) tilpasser seg helt automatisk de ulike lysforholdene. Dermed blir dybdeskarpheten, område vi ser skarp, automatisk tilpasset.

Også i kamera har vi en blenderåpning som tilsvarer pupillen i øye. Pupilleåpningen tilpasser seg lyset. I sterk lys blir pupillen liten og når vi kjører inn i en mørk tunnel åpner pupillene seg. Blenderåpningen i øyet kan vi ikke styre. Det fungerer helt automatisk.

Derimot kan vi gjøre det i kamera, alt etter hvilket lys vi har og hvilken virkning vi vil oppnå.

Følgende bilde er tatt med fokus på vinduet. Med minkende blenderåpning (stigende tall) blir huset mer og mer klart.

Fokus på vindu, f.4

Fokus på vindu, f.4

Fokus på vindu, f.8

Fokus på vindu, f.8

Fokus på vindu, f.20

Fokus på vindu, f.20

Vi ser at vi får mer dybdeskarphet med liten blender og mindre dybdeskarphet med en videre blenderåpning.

Hjernen og øye kompenserer automatisk for ulike lysforhold og det vi retter fokus på. Men det kan ikke kameraet. Det er en maskin som vi må fortelle hva den skal gjøre (om en ikke bruker full automatikk).

Øye og hjernen setter fokus på noe som fenger oss, vi opplever en bestemt stemning og øye lukker ut alt som er uviktig. Kamera derimot tar med alt, også en eventuell stygg bakgrunn.

Men med en grunnleggende kunnskap om kamerateknikk og mye trening får vi til å sette fokus på det som fenger oss og uttrykke stemningen vi opplevde da vi tok bilde.

Min stemning da jeg så ut av vinduet prøver jeg å uttrykke med dette bilde som er et utsnitt av det siste bilde i rekka ovenfor. Det røde huset er skarp nok til å bli erkjent som hus (liten blender). Samtidig er regndråpene på vinduet skarpe (fokus på vindu) og formidler at jeg i hovedsak så regnet som påvirket meg og dagen min.

Det kan være koselig å sitte foran ovn og filosoferer over fotografering, selv på første pinsedag!

 

 

 

 

 

Leave a Reply

Basic HTML is allowed. Your email address will not be published. Subscribe to this comment feed via RSS